Khoekhoense Kultuur: Toe Ek 'n Vrou Word deur Flora Fransman

    Ek was veertien jaar oud toe ek 'n Nuwe Vrou (darekhoes) word. 

    Die vroue van my buurt het na onse huis gekom om my na 'n ander huis te vergesel. Dit was 'n tradisionele huis, 'n ronde hut met 'n houtpaal in die middel. Die vroue het my in die hut gelos met 'n karos en komberse. 

    Ek moes vir 'n maand in die hut bly. Hulle het vir my kos en water gebring. 

    In die hut het ek Sâb* gemaak wat baie lekker ruik, en ek het rooi klip fyngemaal om poeier (!nâumee te maak wat ek op my gesig en bene gesmeer het. 

    Na 'n maand het die vroue my kom haal en uit die hut begelei en die mense van my buurt het my soos 'n grootmens gegroet en aangespreek. Hulle het kitaar en konsertiena gespeel en ek het uit die hut gedans. 

    Daarna moes ek Sâb aan bokke en skape smeer, aan mense se karre, winkels, en huise. Enigiets.

    Sien jy, onse mense glo dat wanneer iemand 'n vrou word, dat Sâb wat die Nuwe Vrou met haar eie hande maak en aansmeer sal hul kudde laat aanteel, hul besigheid laat groei, hul lewens verbeter. 

    Ons glo dit nou nog. 

    *Sâb is 'n tuisgemaakte, handgemaakte tradisionele Khoekhoen (uitspr. kô-ê-kô-ên) parfuum wat van die geurige blare, stamme, en blomme van bosse en bome in die omgewing gemaak, en met beesvet, skaapvet, of Vaseline vermeng word. Dit word in 'n leë skilpaddop gehou en die wollerige stert van 'n haas word gebruik om dit aan diere, goedere, en mure te smeer.

    Die verteller is Flora Fransman van die Satco nedersetting, in die ǁKarasstreek van Namibië. Die foto was verkry van Exploring Africa. 

Opmerkings